Verven tijdens de winterperiode

Het uitvoeren van schilder- of coatingwerkzaamheden in de winterperiode is gewoon mogelijk maar heeft wel risico’s en beperkingen. Zowel temperatuur, luchtvochtigheid en droogtijd spelen een grote rol in de kwaliteit van het eindresultaat.
De meeste maritieme coatings zijn ontwikkeld voor verwerking bij temperaturen tussen 5°C en 35°C. Bij lagere temperaturen vertraagt de chemische reactie van de verf, waardoor de droogtijd niet meer gegarandeerd/gecontroleerd kan worden. Hierdoor kan het volgende optreden:
• Slechte hechting op de volgende laag, door niet voldoende uitharding
• Doffe of kleverige oppervlakken
• Verminderde duurzaamheid van het verfsysteem.
Dit betekent echter niet dat je helemaal niet kan verven in de winter. Door rekening te houden met de volgende punten kunt u een mooi eindresultaat krijgen:
• Gebruik wintergeschikte coatings met een lage verwerkings- en uithardingstemperatuur.
• Zorg voor een constante temperatuur en luchtvochtigheid in de werkruimte (bijv. door temperatuur te reguleren/ventileren).
• Bewaar verfproducten op kamertemperatuur vóór gebruik.
• Plan het schilderwerk bij voorkeur in droge, stabiele weersomstandigheden.
Wintergeschikte verharders
Dan zijn er ook nog producten die een zogenaamde LT (Low Temperature), CC (Cold Climate) of wintergrade verharders hebben. Dit zijn speciale verharders die met het basis product gemengd moeten worden (net zoals normale verharders). De verharder zorgt ervoor dat het product ook bij lagere temperaturen zal uitharden, vaak tot temperaturen van -10°C. Een product dat bijvoorbeeld zo’n LT versie heeft is de SigmaCover 280 (geelgroen). Maar ook SigmaCover 380 of Jotamastic 87 WG/CC (voor op de huid of in ballasttanks) hebben een LT versie.